Elöverkänsliga är känsligare

Effects of an ELF (50 Hz, 1 mT) electromagnetic field (EMF) on concentration in visual attention, perception and memory including effects of EMF sensitivity
Påverkan av ELF (50 Hz, 1 mT) elektromagnetiskt fält (EMF) på koncentration i visuell uppmärksamhet, perception och minne inklusive effekter av känslighet för EMF
Toxicol Lett. 1998 Aug;96-97:377-82.
Trimmel M, Schweiger E.
Institute of Environmental Hygiene, University of Vienna, Austria

PubMed sammanfattning på engelska.

För att undersöka psykiska effekter av ett extremt lågfrekvent (ELF) elektromagnetiskt fält (EMF), konstruerades ett försök med tre betingelser där försökspersonerna exponerades för antingen ett elektromagnetiskt fält på 50 Hz och 1 mT tillsammans med brum med en ljudnivå på 45 dB (EMF + brum), bara brum och slutligen kontroll (varken EMF eller brum). En grupp på 66 försökspersoner deltog under kontrollen och en av exponeringsbetingelserna. Sekvensen av olika försöksbetingelser var balanserad. Exponeringarna var dubbelblinda, d.v.s. varken försökspersonerna eller försöksledaren visste när exponering skedde, utom när det var uppenbart under kontrollbetingelsen. Betingelserna varade en timme och var åtskilda av en timme paus.

Under de olika betingelserna testades försökspersonernas uppmärksamhet, varseblivning och minnesförmåga och de fyllde i ett frågeformulär för att avgöra psykisk status. Statistisk analys visade lägre uppmärksamhet (p<0,05), sämre varseblivning (p<0,05) och sämre minnesförmåga (p<0,1) för försökspersoner exponerade för EMF + brum jämfört med kontrollen, medan ingen sådan skillnad upptäcktes för brum kontra kontroll. En jämförelse mellan EMF + brum och bara brum visade minskad varseblivning, sämre minnesförmåga och ökat obehag (p<0,1). När försökspersonerna delades upp i två grupper efter deras egen uppskattning av den egna känsligheten för EMF, försvann alla skillnader inom den lågkänsliga gruppen (30 personer) och förstärktes i den känsliga gruppen (36 personer).

Resultaten pekar på att ett 50 Hz elektromagnetiskt fält på 1 mT, omedelbart minskar kognitiv förmåga avseende uppmärksamhet, varseblivning och minnesförmåga. Dessa effekter verkar följa den egna uppskattningen av känslighet för EMF.

Försöken genomfördes i en transformatorstation i närheten av Wien där en transformator användes för att skapa magnetfälten. Alla transformatorer brummar när de är i drift och skapar magnetfält. För att försökspersonerna inte skulle kunna avgöra med hjälp av ljudet om de var exponerade för magnetfält eller inte fanns dolda högtalare som spelade upp transformatorbrum när transformatorn inte var i drift. Under kontrollsessionen utan magnetfält och brum användes inte konstgjort transformatorbrum och de försökspersoner som kände till sambandet mellan magnetfält och brum kunde då dra slutsatsen att de inte var utsatta för magnetfält. På så sätt var studien inte fullständigt dubbelblind. Men i resultaten syntes ingen skillnad mellan kontroll och brum.

Ett magnetfält på 1 mT är mycket starkt. När transformatorn inte var i drift var magnetfältet ändå upp till 0,003 mT (är lika med 3 µT) vilket är 15 gånger högre än försiktighetsprincipen anger och hälften av det magnetfält Müller använde för exponering. Försöksbetingelserna saknar mycket av den förfining man förväntar sig att finna.

Forskarna skriver att de psykologiska effekterna av EMF i allmänhet är okända. Bristen på förfining kan då tolkas som att studien är ett första försök att se om det finns psykologiska effekter - 80 år efter att samhället förjade elektrifieras. Förfiningen får komma senare.

Ändå visar studien att magnetfält ger negativa psykologiska effekter och att de som uppger att de är känsliga för EMF också är det. "När försökspersonerna delades upp i två grupper efter deras egen uppskattning av den egna känsligheten för EMF, försvann alla skillnader inom den lågkänsliga gruppen (30 personer) och förstärktes i den känsliga gruppen (36 personer)".

50 Hz
I försöken användes samma typ av växlande magnetfält som finns omkring elledningar och elektriska apparater.

1 mT
Styrkan på magnetfältet. 1 millitessla är ett väldigt starkt magnetfält.

Varseblivning
Av högre hjärncentra strukturerade sinnesintryck. Kallas också perception.