Miljöarbete genom miljöbalken
Att regeringen och dess myndigheter anser att radio- och mikrovågor
inte orsakar några hälsoproblem
så länge som SSI:s allmänna
råd och riktlinjer följs, åsidosätter inte miljöbalken.
Det gör det bara svårare att få den att fungera. I artikeln
SSI och den
överväldigande majoriteten ges exempel på att
domstolarna hänvisar till lösa påståenden från
våra myndigheter.
Basstationer är miljöfarlig verksamhet
9 kap. 1 § 3
"1 § Med miljöfarlig verksamhet avses
...
3. användning av mark, byggnader eller anläggningar på
ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen
genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning
eller annat liknande."
En mast är en anläggning, radio- och mikrovågor är
icke-joniserande strålning och i "annat liknande" ingår
förfulning av landskapet eller boendemiljön samt oro (se "3G-master
är miljöfarlig verksamhet")
En djupare genomgång av frågan har gjorts i en konsultrapport
till Södertälje kommun
och slutsatsen blir densamma.
Miljööverdomstolen har genom dom i målet M 7485-4 avgjort
att mobilsändare är miljöfarlig verksamhet (se länk
i vänstermarginalen). I domen står bland annat:
"En verksamhet som faller in under någon av de punkter som
anges i 9 kap. 1 § miljöbalken är att beteckna som miljöfarlig,
även om verksamheten inte är farlig för miljön....
Det räcker med en risk för påverkan.
...
Vidare finns det risk för att mobilmasterna ger upphov till psykisk
oro hos närboende, vilket i sig är tillräckligt för
att masterna skall kunna anses medföra olägenhet för omgivningen
enligt 9 kap. 1 § 3 miljöbalken."
Kommunen har tillsynsskyldighet och makt
26 kap. 3 § skyldighet
"Varje kommun utövar genom den eller de nämnder som
fullmäktige bestämmer tillsyn inom kommunen över miljö-
och hälsoskyddet enligt 9 kap., med undantag för sådan
miljöfarlig verksamhet som kräver tillstånd..."
Eftersom det inte krävs tillstånd för att sända radiovågor
från antennerna i masten är det vanligen miljönämnden
som har tillsynsskyldighet för sändningen och därmed ansvaret
för hälsoskyddet. Det är ansvarig nämnd som kan besluta
om att stoppa eller förändra sändningen.
26 kap. 9 § makt
"En tillsynsmyndighet får meddela de förelägganden
och förbud som behövs i ett enskilt fall för att denna
balk samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats
med stöd av balken skall efterlevas."
26 kap. 1 § utövande
"Tillsynen skall säkerställa syftet
med denna balk och föreskrifter som har meddelats med stöd
av balken.
Tillsynsmyndigheten skall för detta ändamål i nödvändig
utsträckning kontrollera efterlevnaden av miljöbalken samt föreskrifter,
domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken samt
vidta de åtgärder som behövs för att åstadkomma
rättelse. I fråga om miljöfarlig verksamhet eller vattenverksamhet
som omfattas av tillstånd skall tillsynsmyndigheten även fortlöpande
bedöma om villkoren är tillräckliga.
Tillsynsmyndigheten skall dessutom, genom rådgivning, information
och liknande verksamhet, skapa förutsättningar för att
balkens ändamål skall kunna tillgodoses. Lag (2002:175)."
|
|
EU-parlamentet, STOA
Informationsblad 05/2001.
Elektromagnetiska fält och hälsa.
Engelsk
version hos STOA den svenska är raderad.
The
Physiological and
Environmental Effects of Nonionising
Electromagnetic
Radiation
Arbetsdokument från EU-parlamentet, STOA.
Samma
dokument
hos STOA .
På svenska finns endast sammanfattningen Fysiologiska
effekter och miljöeffekter av
icke-joniserande strålning
Svenska sammanfattningen raderad hos STOA.
|
Försiktighetsprincipen
2 kap 3 §
"Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller
vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder,
iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått
i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller
motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada
eller olägenhet för människors hälsa eller miljön.
I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa
möjliga teknik.
Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns
skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra
skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."
"Så snart det finns skäl att anta" ska man göra
det "som behövs för att förebygga, hindra eller motverka".
Hittills, juli 2004, är det bara miljönämnderna i Södertälje
och Lidköping som har beslutat om inskränkningar av sändningarna
från basstationer för mobiltelefoni. Försiktighetsprincipen
i 2 kap. 3 § måste tillämpas om allmänheten ska skyddas
mot hälsoproblem orsakade av långtidsexponering för elektromagnetiska
fält. Våra gränsvärden
skyddar bara mot akuta skador av uppvärmning (se sidan Grunden
för våra gränsvärden.
Försiktighetsprincipen ingår i EU:s stadgar som artikel
174 och Scientific and Technological Options Assessment (STOA) har
sammanställt de argument som behövs för att tillämpa
den, se länkarna till vänster.
Försiktighetsprincopen förklaras utförligt på sidan
Försiktighetsprincipen.
|
|
Mobiloperatörernas ansökan om lättnader
i villkoren för 3G, som en PDF
bildfil på 2,9 Mbyte.
Se också sidan Gränsvärden
från högt till lågt.
|
Tillämpning av försiktighetsprincipen
För att lättare kunna uppfylla villkoren i sina avtal om 3G-täckning
med PTS ansökte mobiloperatörerna i juni 2004 om att kraven
på signalstyrka ska sänkas. I sin ansökan gav de exempel
från tester som de själva utfört och som visar att "58
dBµV/m var ett för högt krav och att denna nivå
kan sänkas betydligt, utan att riskera att den tjänstenivå
som krävs för en god upplevelse av 3G mobiltelefoni, exempelvis
videotjänster, blir eftersatt."
Operatörerna ville sänka kravet från 58 till 50 dBµV/m
och skriver: "...50 dBµV/m är en tillräcklig miniminivå
för att uppnå en fullgod 3G-täckning med attraktiv tjänstenivå
inom Sverige, utomhus såväl som inomhus." Vidare ger
operatörerna exempel på att ännu lägre signalstyrka,
36 dBµV/m, ger hög överföringshastighet.
50dBµV/m (dBµV/m = decibelmikrovolt per meter) skulle kunna
vara en lämplig signalstyrka i känsliga lägen som daghem,
skolor, sjukhus och bostadsområden om man vill följa PTS krav.
Gränsvärdet för 3G, 10 W/m2, ligger 36 miljarder
gånger högre.
|
dBµV/m
|
W/m2
|
PTS gamla krav på 3G |
58
|
0,000 000 001 674
|
PTS nya krav på 3G |
50
|
0,000 000 000 275
|
Tekniska krav för hög
hastighet |
36
|
0,000 000 000 011
|
58 dBµV/m är PTS krav på signalstyrka för GSM,
den vanliga mobiltelefonin, och mäts alltid 1,7 meter över marken.
Gränsvärdet för GSM, 4,5 W/m2, ligger 2,7 miljarder
gånger högre.
Att sätta ett lokalt gränsvärde i en detaljplan kan vara
en väg att begränsa strålningen, Men miljödomstolen
i Växjö har i två domar, 2002-06-25 M87-01 och M93-01,
som gällde kraftledningar, inte tillstyrkt begränsning av magnetfälten.
M87-01 finns utförligt analyserad hos Juristfirman
Unité under rubriken "Rättsfall", och enligt
den analysen är den troliga orsaken till domstolens utslag att magnetfälten
kring kraftledningen redan underskred kommunens begränsning. Kraftledningen
var lägre belastad än förväntat.
Aktivering av miljönämnden
Av Sveriges alla kommuner är det bara känt att miljönämnderna
i Södertälje och Lidköping har beslutat om inskränkningar
i 'verksamheten' vid basstationer. Men ingen av dem har gjort det på
eget initiativ, båda har en tydlig opinion som stöd för
sina beslut.
Mobiloperatören ska bevisa
2 kap. 1 §
"När frågor prövas om tillåtlighet, tillstånd,
godkännande och dispens och när sådana villkor prövas
som inte avser ersättning samt vid tillsyn enligt denna balk är
alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en
åtgärd skyldiga att visa att de förpliktelser som följer
av detta kapitel iakttas. Detta gäller även den som har bedrivit
verksamhet som kan antas ha orsakat skada eller olägenhet för
miljön.
I detta kapitel avses med åtgärd en sådan åtgärd
som inte är av försumbar betydelse i det enskilda fallet."
Det är mobiloperatören som ska bevisa att miljöbalken följts
och att de olägenheter som kan ha uppkommit inte beror på mobilstrålningen.
Den som riskerar att drabbas av en olägenhet ska inte behöva
bevisa motsatsen. För domstolarna har det hittills räckt att
någon myndighet intygat de elektromagnetiska fältens ofarlighet
så länge gränsvärdena
inte överskrids. Men den s.k. bevisbörderegeln kan skärpas
genom att kommunen kräver nya undersökningar. Miljöbalksutbildningen
förtydligar:
"Bevisbörderegeln gäller både för verksamhet
som är prövningspliktig och för annan verksamhet. Den kan
då aktualiseras i samband med tillsyn. Då kan t.ex. tillsynsmyndigheten
förelägga verksmhetsutövaren att utföra undersökningar
och lämna upplysningar."
|
|
Länstyrelsernas
gemensamma hemsida
|
Samråd
12 kap. 6 §
"Kan en verksamhet eller en åtgärd som inte omfattas
av tillstånds- eller anmälningsplikt enligt andra bestämmelser
i denna balk komma att väsentligt ändra naturmiljön, skall
anmälan för samråd göras hos den myndighet som utövar
tillsynen enligt bestämmelser i 26 kap. eller bestämmelser som
har meddelats med stöd av samma kapitel..."
Länstyrelsen kan vara den första som får veta att ett
mastbygge är på gång eftersom det är den som ska
bygga masten som gör anmälan. Länstyrelsen i Östergötland
har tagit konsekvenserna av detta och för in alla anmälda mastbyggen
på en karta. De skriver också att "uppförande av
mobiltelemaster, teknikbodar, vägdragningar och kabeldragningar"
ger en väsentlig ändring av naturmiljön som kräver
samråd. Dock inte med befolkningen utan med tillsynsmyndigheterna
enligt 26 kap.
26 kap. 3 §
"3 § Tillsynen utövas av Naturvårdsverket, generalläkaren,
länsstyrelsen, andra statliga myndigheter och kommunerna
(tillsynsmyndigheter), i enlighet med vad regeringen bestämmer."
|
|